Informatiepunt Digitale Overheid in Etten-Leur

Tegenwoordig kun je van alles regelen via internet. Ook jouw contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Hiervoor moet je een DigiD hebben en met een computer kunnen omgaan. Veel mensen vinden dit lastig. Maar als je eenmaal weet hoe het werkt via de computer is het misschien wel minder moeilijk dan je dacht. 

Bij De Nobelaer Bibliotheek kun je terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Dit landelijke initiatief waarbij De Nobelaer zich heeft aangesloten, helpt mensen op weg bij diverse (digitale) hulpvragen. Heb jij vragen over je DigiD, e-herkenning, digitale Berichtenbox van MijnOverheid.nl, huurtoeslag, AOW, uitkering, belastingen, studiefinanciering, rijbewijs, toeslagen of zorg? Of ken je iemand die hulp nodig heeft? Kom langs in de bibliotheek.

Bij het Informatiepunt Digitale Overheid helpen we je (ook als je geen lid bent van de bibliotheek) gratis met het zoeken naar de juiste informatie en verwijzen je door naar een van onze partners. Daarnaast organiseren we samen met onze partners verschillende activiteiten.

Openingstijden IDO
Je kunt altijd met vragen terecht bij de balie van de bibliotheek. Degene die op dat moment het informatiepunt bemant denkt graag mee en zorgt ervoor dat iemand daarna zelf verder kan, maakt een afspraak of verwijst door naar de juiste organisatie. Daarnaast organiseert De Nobelaer Bibliotheek vanaf september 2021 in samenwerking met partners verschillende activiteiten.

3573

Energietoeslag aanvragen

Het IDO in De Nobelaer Bibliotheek helpt bij het aanvragen van energietoeslag.  Het indienen van een aanvraag kan tot 31 december 2022.

Lees meer
913

Digicursussen

Wil je beter leren omgaan met de websites van de overheid? Volg dan een van onze computercursussen.

Lees meer
1659

Donorregistratie

Vanaf 1 juli 2020 is de nieuwe donorwet ingegaan. Het is belangrijk dat je een keuze invult via de digitale overheid. Lees er hier alles over!

Lees meer

Veelgestelde vragen

Wat doet het Vraagpunt?

Inwoners van Etten-Leur helpen met diverse vragen, bijvoorbeeld over computerzaken, DigiD, belastingen, programmering van De Nobelaer en het leren van de Nederlandse taal. Het Informatiepunt Digitale overheid is onderdeel van het Vraagpunt.

Je kunt altijd met vragen terecht bij het Vraagpunt in de entree. Een medewerker denkt graag mee en zorgt ervoor dat iemand daarna zelf verder kan, maakt een afspraak of verwijst door naar de juiste organisatie. Daarnaast organiseert De Nobelaer Bibliotheek in samenwerking met partners verschillende activiteiten.

www.denobelaer.nl/bibliotheek/informatiepunt-digitale-overheid 

Wat zijn de openingstijden van het Vraagpunt?

Je kan altijd terecht bij De Nobelaer op maandag t/m vrijdag 09:00 - 20:00 uur en zaterdag 09:30 - 13:30 uur. Als het te druk is of als de vraag ingewikkeld is, word je verzocht om op een later tijdstip terug te komen of om een afspraak in te plannen. Is het vraagpunt bezet of onbemand, dan kun je altijd terecht bij de balie van de bibliotheek of de bar in de huiskamer. 

Voor wie is het Vraagpunt?

Voor alle inwoners van Etten-Leur, van jong tot oud. Je kan altijd terecht, ook als je geen lid bent van de bibliotheek .

Waar is het Vraagpunt?

In de entree van De Nobelaer. Is het Vraagpunt bezet of onbemand, dan kun je altijd terecht bij de balie van de bibliotheek of de bar in de huiskamer.

Heeft De Nobelaer een Informatiepunt Digitale Overheid?

Jazeker, het Informatiepunt Digitale overheid is onderdeel van het Vraagpunt. Hier helpen we je met alle DigiD gerelateerde zaken, zoals aanvragen van zorgtoeslag, een woning zoeken, een rijbewijs verlengen, een afspraak maken bij de gemeente, werken met je zorgdomein etc. 

www.denobelaer.nl/bibliotheek/informatiepunt-digitale-overheid  

Wat is je DigiD?

DigiD staat voor Digitale Identiteit. Met je DigiD laat je zien wie je bent als je iets online/op het internet wilt regelen. Het is een digitale handtekening.  

Is het Vraagpunt gratis?

Jazeker! We zijn een Vraagpunt voor alle inwoners van Etten-Leur, ook als je geen lid bent van de bibliotheek. 

Bij welke overheidsinstanties helpt het Vraagpunt?

Wij kijken altijd met je mee naar je vraag. Staat jouw instantie er niet tussen, dan zullen we je altijd verder proberen te helpen. 

  • CAK (Centraal Administratie Kantoor)
  • CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen)
  • CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg)
  • CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau)
  • DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs)
  • LBIO (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen)
  • Logius (Dienst digitale overheid, bijvoorbeeld voor DigiD, MijnOverheid (Berichtenbox))
  • RVR (Raad voor Rechtsbijstand)
  • RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer)
  • SVB (Sociale Verzekeringsbank)
  • UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen)
  • Donorregistratie – Rijksoverheid
  • Belastingdienst
  • Huurcommissie

Kan ik een ticket voor een voorstelling kopen bij het Vraagpunt?

Nee dat kan niet. We kunnen wel samen - tegen een vergoeding van € 2,50 - met jou online een ticket kopen. Je betaling kan alleen digitaal plaatsvinden in het ticketsysteem. Je kan dus niet pinnen of contant betalen. 

Kan ik in het Vraagpunt informatie krijgen over educatie of theater?

Ja, dat kan. De medewerker van het Vraagpunt kan met je meezoeken op de website. Vinden jullie samen het antwoord niet dan noteren we je naam / mailadres en telefoonnummer en wordt er contact opgenomen door iemand die wel je vraag kan beantwoorden. 

De bibliotheek helpt bij het verbeteren van digitale inclusie

Rond de 2,5 miljoen Nederlanders vinden het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt. De Nederlandse overheid wil dat iedereen kan meedoen in de (digitale) samenleving. Dit noemen we ‘digitale inclusie’. De overheid wil voorkomen dat mensen worden buitengesloten. Het is daarom belangrijk dat de digitale diensten zoals websites en apps (bijvoorbeeld CoronaMelder) veilig zijn en dat mensen deze digitale diensten ook vertrouwen. Het verbeteren van digitale inclusie is een grote uitdaging. Daarom helpt ook De Nobelaer Bibliotheek mensen om met digitalisering om te gaan. Wij denken met je mee en geven je informatie zodat je verder kunt. Ook kunnen we ook een afspraak voor je maken met een organisatie die je verder helpt.


Hoe werkt DigiD en hoe werkt de app?

Met jouw persoonlijke DigiD kun je o.a. belastingaangifte doen, zorgzaken regelen of je studiefinanciering bekijken. Het is een persoonlijk identificatiemiddel waarmee je laat zien wie jij bent als je op internet iets moet regelen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of een pensioenfonds. Dankzij DigiD kun je overal makkelijk én veilig inloggen. Hiermee blijven jouw persoonlijke gegevens goed beschermd. Heb je een DigiD maar vind je het lastig omdat je bijvoorbeeld niet goed met de computer kunt omgaan? Of wil je in makkelijke taal uitgelegd krijgen hoe de DigiD app werkt? Kom dan eens langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. Onze medewerkers helpen je graag met jouw specifieke DigiD vraag of verwijzen je door naar bijvoorbeeld een van onze Digicursussen.

Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in bibliotheek Etten-Leur

Steeds meer zaken kun je via internet regelen met de overheid, bijvoorbeeld:

  • De CoronaMelder-app

  • Belastingaangifte

  • Zorg regelen

  • Werk zoeken

  • Rijbewijs verlengen

  • Donorregister

  • Studiefinanciering aanvragen

  • Verkeersboetes betalen


Heb je hierover vragen? Dan ben je niet de enige. Maar liefst vier miljoen mensen vinden dit lastig, zeker omdat er tegenwoordig zoveel digitaal geregeld moet worden. De medewerkers van De Nobelaer Bibliotheek en samenwerkingspartners staan voor je klaar om jou hierbij te helpen. Ze luisteren naar jouw vraag en helpen je vervolgens met het vinden van informatie op internet. Tevens kunnen zij je doorverwijzen naar de juiste instanties. Loop gerust binnen, je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek om hier gebruik van te maken. Het Informatiepunt Digitale Overheid is voor iedereen!

Kies een taal